وبلاگ

چگونه بی تفاوتی نسبت به دیگران را برطرف کنیم؟ نشانه های آن - وبلاگ

 چگونه بی تفاوتی نسبت به دیگران را برطرف کنیم؟ نشانه های آن

احساس بی تفاوتی نسبت به دیگران، به مرور زمان باعث ایجاد احساسات منفی درونتان می‌شود. درواقع شما عزیزان تمایلی به انجام کارهای روزمره ندارید و به سرگرمی‌ها و علایق شخصی خود اهمیت نمی‌دهید. این فقدان احساسات و بی تفاوتی، بر روی زندگی روزمره و روابط شما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. اگر شما خودتان را درمان نکنید، به مرور زمان بدتر شده و به فردی گوشه‌گیر تبدیل خواهید شد. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی علائم بی تفاوتی نسبت به دیگران پرداخته و سپس درمان آن را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

نشانه های بی تفاوتی نسبت به دیگران

شما عزیزان باید بدانید که بی تفاوتی با افسردگی تفاوت بسیار زیادی دارد. شما ممکن است بی تفاوت باشید، اما بیماری افسردگی نداشته باشید. معمولاً افرادی که افسرده هستند، نسبت به دیگران بی تفاوت می‌شوند.

نشانه های شایع افسردگی شامل:

  • کاهش انگیزه و علاقه به فعالیت‌های منظم
  • انرژی کمتر از حد معمول
  • مشکل در ابراز احساسات
  • عدم علاقه به دیگران
  • احساس شرم و گناه

اگر درگیر این علائم هستید، حتماً به مشاور مراجعه کنید‌.

نشانه های بی تفاوتی شامل:جوان ایرانی (irjavan.com)

  • تمایل به صرف زمان بیشتر برای خودتان
  • مشکل در حل مشکلات و یا برنامه ریزی
  • از دست دادن علاقه به رویدادهای اجتماعی
  • مشکل در بیان هرگونه احساس
  • ایجاد مشکل در فعالیت‌های روزمره
  • از دست دادن اشتیاق و یا لذت
  • دیر رسیدن و یا غیبت‌های مکرر در سرکار
  • نداشتن علاقه به صحبت با دیگران
  • عدم همدلی و عدم کمک‌رسانی به مردم
  • کناره‌گیری از جامعه و گوشه‌گیر شدن

 

انواع بی تفاوتی چیست؟

 

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، احساس بی تفاوتی را به چند بخش تقسیم کرده‌ایم که در ادامه بررسی می‌کنیم.

بی تفاوتی اجتماعی

در این مدل بی تفاوتی معمولاً افراد سعی می‌کنند درگیر احساسات دیگران نشوند و به آن‌ها علاقه خاصی نشان نمی‌دهند.‌

بی تفاوتی رفتاری

در این نوع بی تفاوتی شما انگیزه کافی برای انجام فعالیت‌های هدفمند، تکالیف مدرسه و کارهای خودتان را ندارید‌.

بی تفاوتی عاطفی

در این مدل بی تفاوتی شما احساس خاصی نسبت به اطرافیان خود ندارید. به هر آن چیزی که در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد، همچنین کاری که دیگران را ناراحت می‌کند برای شما هیچ اهمیتی ندارد.

بی‌تفاوتی مداوم

معمولاً فردی که تمام علائم را دارد، مبتلا به بی تفاوتی مداوم شده است.

 

دلایل بی تفاوتی چیست؟

هرچند که بی تفاوتی ممکن است دلایل مشخصی نداشته باشد، اما معمولاً ناشی از بیماری‌های عصبی و روانی است. برخی از کارشناسان معتقد هستند که عملکرد نادرست در برخی از نواحی مغز باعث ایجاد این‌گونه احساسات درون افراد می‌شود.

دلایلی که باعث ایجاد بی‌تفاوتی می‌شود را در این بخش از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم‌.

  • بیماری آلزایمر
  • افسردگی مداوم یا مزمن
  • افسردگی شدید
  • بیماری هانتینگتون
  • بیماری پارکینسون
  • زوال عقلی
  • فرسودگی شغلی
  • جنون جوانی

همچنین مصرف برخی از مواد مخدر مانند ماری جوانا باعث ایجاد بی تفاوتی می‌شود.

برخی از بیماری‌های روحی روانی مانند افسردگی و یا سایر اختلالات مغزی

افراد خودشیفته و خودخواه نیز در معرض خطر هستند.

دلسوزی بیش از حد نسبت به دیگران باعث خستگی جسمی و روحی شده، درنتیجه ممکن است نسبت به مردم بی تفاوت شوید.

 

نحوه تشخیص بی تفاوتی در دیگران

اگر احساس کردید که نسبت به دیگران و یا هر اتفاقی که در زندگی‌تان پیش می‌آید، بی تفا‌وت شده‌اید به روان‌پزشک مراجعه کنید. مشاور با بررسی سایر علائم سلامت روانی، این نوع احساسات را در شما تشخیص می‌دهد.

  • او از شما سؤال می‌کند که چه احساسی نسبت به روابط شخصی خود دارید.
  • تغییرات در روابط شما، همچنین خلق و خو، همچنین میزان انگیزه و انرژی را برای انجام کارهایتان بررسی می‌کند.
  • رویدادهای زندگی جاری را پیگیری می‌کند‌.
  • مشاور بررسی می‌کند که در زندگی شما اخیراً چه تغییراتی ایجاد شده است.
  • به کشف عوامل زمینه‌ای که ممکن است باعث ایجاد بی تفاوتی شود نیز می‌پردازد.

 

درمان بی تفاوتی نسبت به دیگران

درمان بی تفاوتی نسبت به دیگران به علت زمینه‌ای ایجاد آن بستگی دارد.

دارو درمانی

در برخی از مواقع ممکن است پزشک داروهایی تجویز کند که باعث ایجاد بی تفاوتی می‌شود. این داروها شامل

  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • داروهای ضد اضطراب

روان‌درمانی

اگر شما عزیزان مبتلا به افسردگی و اضطراب هستید، پزشک ممکن است روان درمانی را به شما پیشنهاد کند.

تغییر روال زندگی

تغییر کارهای روزانه ممکن است باعث ایجاد بی‌انگیزگی در شما شود. بهتر است که روال کارهای روزانه خود را تغییر دهید، حتی اگر این تغییرات بسیار کوچک باشد.

درخواست کمک از دیگران

اگر نسبت به دیگران احساس بی تفاوتی می‌کنید، از درخواست کمک نترسید. دوستان و خانواده شما می‌توانند به عنوان حامی برای شما باشند تا بتوانید از این احساس بی‌انگیزگی رهایی یابید.

مراجعه به روانپزشک

اگر شما یا اطرافیانتان نسبت به دیگران بی تفاوت هستید به یک روانشناس مراجعه کنید. مشاور به شما کمک می‌کند تا از این احساس رهایی یابید.

انجام کارهای موردعلاقه

حتی اگر هیچ تمایلی برای ارتباط با دیگران ندارید، به خودتان فشار بیاورید تا بیرون بروید و با دوستانتان وقت بگذرانید. دقت کنید که درگذشته چه کارهایی را دوست داشتید دقیقاً همان کارها را در برنامه روزانه خود قرار دهید. حتی می‌توانید در یک کلاس موسیقی و یا هر هنر دیگری ثبت نام کنید. روزانه ورزش کنید و با نشاط باشید. به مرور زمان خواهید دید که بی تفاوتی شما نسبت به دیگران بسیار کم شده و احساس خوبی خواهید داشت.

تقسیم فعالیت‌های بزرگ به فعالیت‌های کوچک

اگر شما بتوانید فعالیت‌های بزرگ را به فعالیت‌های خرد و کوچک تقلیل دهید، درواقع دچار خستگی نشده و با حوصله به انجام کارهایتان می‌پردازید. البته سعی کنید که به سمت فعالیت‌های بروید که با استعداد و توانایی‌های شما همخوانی دارد تا احساس کسالت نکنید. در این صورت از انجام فعالیت‌های روزمره شوق و اشتیاق بیشتری داشته و درنتیجه نسبت به دیگران نیز بی تفاوت نخواهید شد.

 

مزایا و معایب بی تفاوتی نسبت به دیگران

احساس بی تفاوتی معمولاً واکنشی به مشکلات روحی روانی و بحران‌های فردی تشریح می‌شود. هرچند کوتاه مدت مزایای بی تفاوتی می‌تواند باعث محافظت از خود باشد، اما در درازمدت معایبی نیز دارد که باعث ایجاد انزوا، محرومیت از دیگران و عدم احساس شادی می‌شود‌.

بنابراین تصور نکنید که اگر بی تفاوتی موقت باعث محافظت از خود در برابر خواسته‌های دیگران و استرس‌های بیش از حد می‌شود، پس بسیار خوب و عالی است. مطمئن باشید که در درازمدت باعث گوشه‌گیری و انزوای شما شده و حتی ممکن است دیگران شما را طرد کنند. بنابراین اگر نسبت به دیگران بی تفاوت و بی‌احساس شده‌اید حتماً به دنبال درمان آن باشید.

 

بی تفاوت بودن نسبت به نظرات منفی دیگران

هرچند که بی تفاوتی به دیگران یک بیماری روانی تلقی می‌شود و باید به دنبال درمان آن بروید تا گوشه‌گیر نشوید، اما اینکه نسبت به نظرات منفی دیگران بی تفاوت باشید یک مهارت است. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

خودداری از نقاب زدن

اگر بیش از حد به نظرات منفی دیگران و انتقادهای آن‌ها توجه کنید، باعث می‌شود که از خود واقعی‌تان فاصله بگیرید. در نتیجه ممکن است در زندگی خود هیچ‌وقت احساس شادی نکنید، بنابراین باید از نقاب زدن خودداری کنید. شما عزیزان باید بدانید که نمی‌توانید تمام افراد را راضی نگه دارید و هرکسی ممکن است نظر متفاوتی داشته باشد. به نظرات دیگران به عنوان پیشنهاد نگاه کرده و زندگی خود را ادامه دهید.

حدومرز قرار دادن برای روابط با دیگران

برای اینکه نسبت به نظرات منفی دیگران بی‌تفاوت باشید، لازم است که برای روابط خود حد و مرز مناسب قرار دهید. اگر دیگران احساس کنند که هیچ‌گونه خط قرمزی ندارید و ارتباط زیادی با شما داشته باشند، در نتیجه باعث می‌شود در هر موضوعی که به شما ارتباطی ندارد اظهارنظر کنند. هرچند برخی از افراد صمیمت بیش از حد را دوست دارند، اما باید بدانید تا وقتی‌که حد و مرز شخصی در روابط خود تعیین نکنید، نمی‌توانید در زندگی موفق شوید. در این مجله از جوان ایرانی طی یک مقاله جدا به چگونگی تعیین حد و مرز و کمک به بهبود رابطه سالم با دیگران پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

کنار گذاشتن ترس از اشتباه

هیچ‌وقت از اشتباه کردن نترسید! انسان‌های موفق از اشتباهات خود تجربه گرفته و شکست‌های خود را مسیری برای پیروزی تلقی می‌کنند. بنابراین برای یک‌بار هم که شده ترس را کنار بگذارید و به زندگی و موفقیت‌های خودتان فکر کنید. هیچ‌وقت اجازه ندهید نظرات منفی دیگران روی شما تأثیر بگذارد. شما عزیزان باید بدانید که هیچ انسانی روی کره زمین کامل نیست!

تقویت اعتماد به نفس

برای اینکه نسبت به نظرات منفی دیگران بی تفاوت باشید، نیاز است اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اگر عزت نفس و اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند، در نتیجه قضاوت‌های دیگران شما را عذاب نمی‌دهد. خودت را دست کم نگیرید، حرف‌های دیگران ازجمله اینکه چقدر چاق شده‌اید، چقدر پیر شده یا اینکه چرا این شکلی شده‌اید و مواردی از این قبیل به طور کلی روحیه شما را به هم می‌ریزد. بنابراین نباید اجازه دهید به سادگی حرف‌های دیگران شما را تحت تأثیر خودش قرار دهد.

 

بی تفاوتی در رابطه چگونه است؟

معمولاً افرادی که نسبت به دیگران بی تفاوت هستند در رابطه با شریک جنسی و یا پارتنر خود نیز بی تفاوت خواهند شد. درواقع این‌گونه زن و شوهرها با هم دیگر زندگی می‌کنند، اما هیچ احساسی نسبت به هم ندارند. حتی اگر شریک جنسی خیانت کند، برای آن‌ها مهم نیست و درواقع اصلاً به رابطه فکر نمی‌کنند. آن‌ها هیچ‌وقت دعوا و مشاجره نمی‌کنند، نه اینکه با هم خوب باشند، بلکه اصلاً به همدیگر اهمیت نمی‌دهند که بخواهند سر مسائل مختلف بحث کنند. آن‌ها از یکدیگر جدا نمی‌شوند، زیرا قرار گرفتن در کنار یکدیگر برایشان راحت‌تر است تا اینکه از هم جدا شوند. زوجین هرگز با همدیگر احساس صمیمیت نمی‌کنند، معمولاً وقت خود را در شبکه‌های مجازی با افراد غریبه می‌گذرانند. آن‌ها بیشتر درگیر مجازی هستند تا اینکه حضوری در کنار یکدیگر لذت ببرند.

 

سخن پایانی

به طور کلی اگر احساس می‌کنید که انرژی و انگیزه کمی دارید و دیگر هیچ‌چیزی برای شما جذاب نیست، حتماً به مشاور مراجعه کنید‌. باگذشت زمان و حمایت از شما این احساس بی تفاوتی بهبود پیدا می‌کند. در این مطلب از جوان ایرانی به نشانه های بی تفاوتی، انواع آن و درمان احساسات پرداخته‌ایم. اگر شما عزیزان تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

 

منبع:‌جوان ایرانی

 

 

 

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.